Home Forums Vraagstukken Kunnen gemeenten met persoonlijke dienstverlening het vertrouwen in de overheid herstellen? Zijn er goede voorbeelden?

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Auteur
    Berichten
  • #7141

    De gemeente Utrecht heeft Het Huishoudboekje ontwikkeld om mensen met complexe in- en uitgaven te helpen controle te houden over hun geld. Inwoners die gebruik maken van Het Huishoudboekje laten hun inkomen storten op een rekening van de gemeente. De gemeente betaalt een aantal afgesproken vast lasten en maakt het restant over naar de rekening van de inwoner. Inmiddels maken ruim 800 mensen gebruik van Het Huishoudboekje. Op het eerste gezicht is het best bijzonder dat inwoners hun geld zomaar toevertrouwen aan de gemeente. Maar Het Huisboekje is niet alleen technologie. Deelnemers stellen in een persoonlijk gesprek met iemand van de gemeente zelf vast welke vaste lasten worden gereserveerd en welke zij zelf blijven betalen. De gemeente ziet dan meteen of er eventuele knelpunten zijn en of Het Huishoudboekje wel de passende oplossing is. Ook kunnen ze zien welke ondersteuning verder nog nodig is. Voor de inwoner betekent dat de gemeente een vertrouwd gezicht heeft. Iemand waar ze altijd op terug kunnen vallen als ze even niet meer weten hoe het zit. Zo helpt het Huishoudboekje om het vertrouwen in de overheid te herstellen.

    Zij er meer voorbeelden waarbij de gemeente als vertrouwenspersoon voor inwoners optreedt?

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.